فضای اداری |گروه مهندسی شارین | sharinco.ir

تاثیر طراحی داخلی در فضای اداری

طراحی محیط در فضاهای اداری از موضوعات مهمی است که پیوسته مطرح بوده و بر اهمیت و چگونگی ایجاد محیطی مناسب و کارا برای نیروهای انسانی تأکید می شود طراحی یک محیط اداری خوب در معماری می تواند بر رشد ارزش های پرسنل و افزایش توان و بهره وری آنان اثرگذار باشد. از آنجا که معماری داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی های روحی روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی، اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد. از این رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا و احساس و تأثیری که می خواهد آن فضا بر استفاده کننده داشته باشد.

طراحی داخلی فضاهای اداری (آفیس) | 808 شبکه اجتماعی مهندسان

عموم افراد بیش تر زمان خود را در محل کارشان می گذرانند. به گونه ای که می توانیم بگوییم محل کار، خانه دوم افراد و همکارانشان خانواده دوم آن ها به حساب می آید. از این رو چیدمان فضای کاری آن ها طوری باشد که آن ها در این فضا احساس راحتی داشته باشند و ماندن در آنجا در مدت زمان طولانی برایشان خسته کننده نباشد. از طرفی دیگر نوع چیدمان و طراحی فضاهای اداری به غیر از کارمندان برای مشتریان و مراجعه کنندگان نیز اهمیت دارد، به اندازه ای که می توان گفت ظاهر و چیدمان فضاهای اداری به طور خلاصه نوع فعالیت، برند تجاری و اعتبار شرکت را به مشتریان نمایش می دهد.

این موضوع از گذشته های دور مطرح شد و به مرور زمان مورد توجه مدیران سازمان ها و اداره ها قرار گرفت و آنان را بدین وا داشت تا محیطی راحت و آرامش بخشی را متناسب با نیازهای کارمندان فراهم آورند تا عملکرد شان بهبود یافته و در نتیجه بازدهی و کارایی شرکتشان افزایش یابد و از طرفی دیگر بتوانند توجه مشتریان را در برخورد اول جذب کنند.

دکورهای با نشاط و پویا در طراحی فضای اداری - دکوراسیون داخلی | ایراچی

طراحی داخلی اداری، بر نحوه عملکرد و بهره وری کارکنان در محیط های اداری تاثیر مستقیم از خود بر جای می گذارد. ارتقای بازدهی و راندمان پرسنل در پناه طراحی داخلی اداری درست و صحیح بروز پیدا می کند. در نتیجه، منجر به افزایش کار تیمی و مشارکت نیروها در رسیدن به اهداف متعالی واحد سازمانی شده و رضایت شغلی کارکنان را نیز با خود به همراه دارد. طراحی دکوراسیون داخلی، علاوه بر ساماندهی و نظم بخشیدن به محیط، استفاده بهینه از فضا را نیز با خود به دنبال دارد. بدون تردید پرسنل و کارکنان وقت زیادی از زندگی خود را در محیط های کاری طی می کنند. بر همین اساس، برای تامین رضایتمندی و افزایش راندمان آنها می توان فضای کاری انعطاف پذیر و راحت را تحقق بخشید. محیط اداری خوب، ارتقای عملکرد و تعامل نیروها را با خود به ارمغان می آورد.

تناسب و همخوانی دکوراسیون فضای کاری با نوع وظایف سبب می گردد که کارمندان کار خود را به نحو مطلوب به انجام برسانند. فضای کاری، در طراحی داخلی اداری از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. چرا که کار کردن در یک محیط یکنواخت و بی روح علاوه بر ایجاد نارضایتی شغلی، راندمان و بازدهی پرسنل را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. طراحی داخلی اداری با کیفیت، باعث ایجاد عزت رفتار، احترام و اعتماد کارکنان نسبت به یکدیگر می شود. در پرتو دکوراسیون اداری روح مشارکت کاری و بهره وری بالا، در کالبد محیط اداری دمیده می شود.

طراحی دکوراسیون اداری

از این رو در سال های اخیر طراحی دکوراسیون اداری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و طراحان و معماران داخلی به دنبال ارائه راه حل هایی برای فضاهای اداری راحت و استاندارد با در نظر گرفتن نیازهای کارمندان هستند. خط معمار در بخش های گذشته مطالب متعددی را در رابطه با دکوراسیون اداری برای شما کاربران گرامی به اشتراک گذاشت و طراحی فضاهای اداری را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد. در این بخش نیز قصد دارد تا نکاتی مهم و اساسی را در بخش های مختلف طراحی دکوراسیون اداری برای شما به اشتراک بگذارد و به علاوه چندین نمونه از برترین پروژه ها را بررسی کند.

اما بهتر است پیش از این که به طراحی فضای اداری بپردازید، ویژگی های یک دفتر اداری خوب را بدانید و با توجه به این ویژگی ها طراحی را آغاز کنید. فضای اداری خوب باعث می شود تا کارمندان در طول زمانی که در دفتر هستند احساس خستگی نکنند و با انرژی مضاعف و تمرکز کافی به فعالیت های خود ادامه دهند. یک دفتر اداری خوب دارای ویژگی های متعددی است که مهم ترین آن ها عبارتند از: مدرن و به روز بودن، داشتن روحیه ای متناسب با نوع فعالیت، مبلمان راحت و مناسب، نورپردازی صحیح و کافی، تأمین فضاهای مورد نیاز برای فعالیت های فردی و گروهی و غیره …. . دانستن این ویژگی ها باعث می شود تا طراحان دقیق تر به طراحی فضا بپردازند.

هر محیط اداری شرایط و مختصات مربوط به خود را دارد. بنابراین باید با در نظر گرفتن و متناسب با نوع فضا، ماهیت و شیوه فعالیت این محیط اقدام به طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری مورد نظر کرد. حضور کارمندان و نیروهای واحد اداری به عنوان یکی از ارکان این محیط ها، باید مورد توجه واقع شود. ایجاد تعادل در فضا و استفاده بهینه از مؤلفه های محیطی ضمن سازگاری با روحیات کارکنان، زمینه فعالیت واحد اداری را نیز به نحو مطلوب نمایان می سازد. همچنین این مورد جلب نظر و توجه ارباب رجوع را نیز با خود به دنبال دارد. پیاده نمودن نظم و آراستگی در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری، محیطی کاربردی و انعطاف پذیر را بنا می سازد.

طراحی دکوراسیون اداری

در ساختمان های اداری، فضای کلی به بخش های پذیرش، بخش استراحت، اتاق جلسه و اتاق کار تقسیم می گردد. برای ایجاد فضایی منحصر به فرد و خاص می توان هر کدام از این فضاها را با وسایل هماهنگ و متناسب با محیط تزئین نمود. برای تفکیک فضاهای کاری می توان به کمک پارتیشن این امر را محقق کرد. استفاده از نام و برند واحد اداری و حک آن بر روی دیوار، جلوه ای بی نقص و بی نظیر را در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری از خود بر جای می گذارد.

در هنگام ورود مشتریان به یک اداره، سازمان و ارگان اولین جایی که با آن روبرو می شوند فضای پذیرش و یا رسپشن می باشد. بنابراین تأثیری که این بخش از فضای داخلی اداری می تواند بر روی مشتریان و حتی کارمندان داشته باشد، بسیار عمیق می باشد، زیرا اولین برخوردها معمولا در ذهن افراد ثبت می شوند و نحوه طراحی این بخش میزان کیفیت دفتر شما را معرفی می کند. اگر دقت کرده باشید گفتیم که طراحی این بخش بر کارمندان هم تأثیرگذار است. شاید برای شما این سوال پیش آید که این بخش چگونه می تواند بر روی کارمندان تأثیرگذار باشد. جالب است که بدانید کارمندان در هنگام ورود به دفتر، اولین جایی که از آن عبور می کنند فضای پذیرش می باشد. بنابراین اگر این فضا از طراحی مناسب برخوردار باشد، انرژی مثبت و مضاعفی را در آغاز روز به آن ها منتقل می سازد و کارمندان با انرژی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و درمقابل در هنگام اتمام روز و خستگی ناشی از کار و وقتی می خواهند از این دفتر خارج شوند این بخش می تواند حال و هوای آن ها را تغییر داده و از میزان خستگی آن ها بکاهد. بنابراین می توان گفت که طراحان باید در طراحی این بخش دقت بالایی به خرج دهند و فضایی با انرژی متناسب با روحیه و شخصیت دفتر طراحی کنند، به طوری که معرف نام تجاری شرکت نیز باشد.

node_9900

محیطی منظم و آراسته، در چشم مراجعه کننده به صورت بارز و متفاوتی جلوه می کند. محیط اداری کاربر پسند و استاندارد بسیاری از نیازهای کارکنان و نیروهای خود را به نحو مطلوب پاسخگو می باشد. یکی از عناصر تاثیر گذار و بسیار با اهمیت در هر فضایی، عنصر رنگ است. عناصر رنگی در همه بخش های طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری مانند مبلمان، وسایل تزئینی و کاربردی، دیوار و سقف نقشی پر رنگ و برجسته را عهده دار می باشند. آرامش و جذابیت محیط اداری با استفاده از عناصر رنگی تامین می شود. انتخاب رنگ این فضا متناسب با نوع شغل و حرفه، از تاثیر گذاری قابل توجهی بهره می برد. برای حرفه های مالی و حقوقی بکارگیری رنگ های خنثی، گزینه قابل قبول و مفیدی محسوب می شود. برای مشاغلی نظیر عکاسی و گرافیک، بکار بردن رنگبندی گرم و با انرژی، گزینه ایده آل و مناسبی به شمار می آید. استفاده بهینه از محیط اداری از لحاظ بصری، کاربردی و حتی صوتی نیز باید مورد توجه واقع شود. فاکتور نور مناسب نیز در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری همواره مورد تاکید قرار می گیرد. نور زیاد ضمن آسیب رساندن به چشم، تمرکز بر روی کارها را با اختلال روبرو می سازد. از سوی دیگر، استفاده از نور کم، کسالت و خستگی را با خود به همراه دارد. میزان نور بکار رفته در محیط اداری باید از تعادل و همگونی مناسب برخوردار باشد.